سفارش تبلیغ
صبا ویژن

moqayesekala

برای لوله‌کشی آب ساختمان فقط به لوله و اتصالات آن احتیاج ندارید. تصور کنید سیستم‌های لوله‌کشی فقط لوله‌هایی بودند که به آب شهری متصل هستند. مثل این بود که آب شهری را داخل واحد بازکرده باشند. واحد را آب می‌برد و در عرض دو ساعت کل ساختمان تخریب می‌شد. این اتفاق برای لوله‌های گازی می‌تواند ظرف 30 ثانیه اتفاق بیفتد.

با این اوصاف سیستم‌های لوله‌کشی به یک وسیله کوچک، اما بسیار مهم دیگر هم احتیاج دارند. شیر کنترل. شما باید بتوانید جریان ورود آب و گاز و برق را کنترل کنید. شیر برای تأسیسات آب و گاز، مانند کلد پریز برای تأسیسات برق است. تا بتوانید به‌اندازه نیاز با باز کردن لوله‌ها، از انرژی استفاده کنید.

در این میان اهمیت شیر گازی خیلی زیاد است. چراکه انرژی گاز اصولاً بسیار خطرناک است و نشتی شیر آن، یا هرگونه اختلال دیگری هم خطر انفجار دارد، هم خطر گازگرفتگی. در سیستم‌های لوله‌کشی گاز از لوله‌های شهری گرفته تا ورودی ساختمان ورودی واحد و غیره، چندین شیر گاز تعبیه می‌شود. تا امکان کنترل نقطه‌به‌نقطه آن فراهم باشد.

شیر گازی چیست؟

شیر گازی در واقع همان شیر توپی یا ball valve است که به علت عملکرد سریع این نوع شیر در باز و بست شیر، بیشترین کاربرد این شیر ها در لوله های گاز می باشد به همین علت در ایران بیشتر به اسم شیر گازی شناخته می شود. عملکرد شیر گازی به صورت on/off می باشد به این معنی که شیر یا کاملا باز و یا کاملا بسته می باشد و نحوه عملکرد این شیر ها به این صورت است که یک توپ در داخل بدنه شیر در سر راه سیال قرار میگیرد و مانع از عبور جریان سیال می گردد. زمانی که روزنه توپی به موازات مسیر سیال باشد و یا دسته اهرمی شیر گازی در امتداد شیر باشد، شیر باز است و زمانی که دسته اهرمی 90  درجه بچرخد و در خلاف مسیر جریان قرار بگیرد، شیر بسته می شود.

 

فرآیند تولید قطعات شیرهای گازی

برای تولید این قطعات ، با کمک اره برقی اتوماتیک، شمش برنجی در طولهای متناسب بریده شده و سپس از طریق روش فورج و پرس قطعات برنجی بریده شده، فرم داده می شوند. فورج در حقیقت شامل حرارت دهی برای فرم دادن اولیه می باشد. بعد از فرآیند فرم دهی نوبت به تمیز کردن و پلیسه گیری قطعات است. بعد از آرایش قطعات، با پاشیدن ماسه به قطعات آنها را براق می کنند. برای تولید هر یک از قطعات نیاز به تراشکاری انتهایی است که توسط ماشین های تراش پیشرفته هر کدام از قطعات مورد نیاز در شیرهای گازی تهیه و تولید می گردند.

 

انواع شیر گازی

برای کنترل جریان گاز سیستم‌های گازرسانی، شیرهای دیگری مانند مدل شیر کشویی، پروانه‌ای و غیره هم وجود دارند. اما رایج‌ترین شکل شیرآلات مورداستفاده در سیستم‌های گازرسانی مخصوصاً در ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی، شیر گازی یا همان شیر توپی معمولی است. درست مانند تمام شیرهای دیگر، شیر گازی هم‌بسته به موادی که از آن ساخته می‌شود و کاربردهای ویژه‌اش انواع مختلفی دارد که می‌توانید بسته به نیاز خود آن را تهیه کنید. یکی از بهترین برندهای موجود در بازار که درزمینه? تولید و توزیع شیر گازی هم فعالیت می‌کند، برند امین شیر است که سالهاست جزو رتبه‌های برتر تولید شیرآلات جای دارد. برای خرید شیر گازی توصیه می‌کنیم از محصولات برند امین شیر استفاده کنید.

 

 

شیرگازی برنجی

این نوع شیر گازی را به خاطر متر یال و جنسی که از آن ساخته‌شده، شیر گازی برنجی می‌گویند. شیرهای گازی برنجی بیشتر در فشار کاری بین 10 تا 100 بار تولید می‌شوند و در اندازه یا سایزهای 4 تا 4.1 در بازار وجود دارند. اگر توجه کنید متوجه می‌شوید که گستره فشار کاری این نوع از شیرهای گازی بالاست، درحالی‌که ازنظر اندازه و سایز تنوع کمی دارند. این امر به‌خودی‌خود نشان می‌دهد که شیر گازی برنجی تا چه حد زیادی کاربرد دارد. از شیر گازی برنجی در سیستم‌های گرمایشی، تهویه مطبوع، لوله‌های نفت، شبکه‌های گازوئیل و بنزین، و به‌صورت کلی برای کنترل جریان مایعات غیر خورنده استفاده می‌شود. متریال برنج مخصوصاً در تأسیسات گازی، متریالی ایده آل برای تولید شیرهای گازی است. شیر گازی برنجی در بازار تحت برندهای داخلی و خارجی مختلفی تولید و عرضه می‌شود. قیمت شیر گازی برنجی هم طبیعتاً بسته به کیفیت و برند تولیدکننده آن متفاوت خواهد بود. اما در بین محصولات موجود در بازار، شیر گازی برند شیرآلات امین شیر یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین محصولاتی است که می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. محصولات امین شیر علاوه بر کیفیت قابل‌رقابت با نمونه‌های خارجی، ازنظر قیمت هم می‌توانند توجه شمارا به خودش جلب کنید.

 

 

شیرگازی UPVC

همان‌طور که از نامش مشخص است، شیر گازی upvc از متر یال مشتقات پلاستیک فشرده ساخته است. عملاً در میان اغلب شیرهای گازی که بیشتر از جنس فلز ساخته می‌شوند، شیر گازی upvc تنها شیر گازی است که از جنس پلاستیک تولید می‌شود. انتخاب upvc به‌عنوان متر یال اصلی این شیر ویژگی‌های مهمی به آن بخشیده که برای کاربرد در مواردی که فلز چندان جوابگو نیست، مفید خواهد بود.

شیر گازی upvc برخلاف انواع فلزی آن به‌سادگی با دست‌باز و بسته، و البته آب‌بندی می‌شود. گسترده سایز و اندازه این شیر گازی بین 20 تا 110 میلی‌متر است. که این عدد نشان می‌دهد گستره استفاده از آن‌ هم بسیار وسیع است. به‌واسطه مقاومت بالاتر پلاستیک در برابر اسید، شیر گازی  upvc بسیار مناسب برای استفاده در محیط‌های اسیدی و قلیایی خواهد بود. همچنین در شرایطی که سیالات مورد انتقال حاوی ذراتی باشند که قابلیت رسوب دارند، استفاده از شیر گازی  upvc توصیه می‌شود.

 

 

اتصال شیرگازی

بر اساس سیستمی که در آن استفاده می‌شوند، نظر طراح و شرایط کاری، شیرهای گازی می‌توانند اتصالات مختلفی داشته باشند. علاوه بر این هرکدام از انواع شیرهای گازی بسته به جنس و متریالی که از  آن ساخته‌شده‌اند می‌توانند اتصالات متفاوتی داشته باشند.

شیر گازی برنجی اغلب با اتصالات رزوه ای به‌صورت روپیچ، توپیچ یا ترکیب هردوجود دارد. گرچه به‌ندرت از نوع فلنجی آن‌هم استفاده می‌شود. شیرهای گازی کربن و استنلس استیل هم بیشتر در نوع اتصالات رزوه ای و فلنجی استفاده می‌شوند.

 

مزایای شیر گازی

این شیر به علت ساختمان ساده ی آن بسیار ارزان قیمت می باشد در حالیکه سرعت عملکرد بالایی دارد . شیر گازی از دوام بالایی برخوردار بوده و عملکرد فوق العاده ای حتی پس از سیکل های متعدد دارا می باشد. همچنین این شیر ها بسیار مطمئن می باشند و حتی پس از مدت زمان زیادی باز و بسته نشدن به راحتی قابل استفاده می باشند. باتوجه به این مزیت ها شیر های گازی بهترین انتخاب برای کنترل و باز و بستن شیر می باشند و حتی معمولا به شیر های دروازه ای و شیر های سوزنی ترجیح داده می شوند.

 

معایب شیر گازی

یکی از عیب های شیر گازی به دام انداختن آب در مرکز بدنه ( توپی ) در هنگم بسته بودن شیر می باشد. در شرایط یخ زدگی، اطراف شیر یخ بسته می شود که برای جلوگیری از آسیب های ناشی از این موضوع دو راهکار پیشنهاد می شود. استفاده از عایق و یا استفاده از پلاگ مقاوم در برابر یخ زدگی می باشد. این شیر ها کنترل عالی خود را در عملیات های سوپاپی از دست می دهند.


پیشنهاد ما

 

شیر گازی آذر

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید


شیر گازی ایران شیر

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید


اگر به دنبال خرید اینترنتی شیر گازی هستید پیشنهاد ما به شما فروشگاه خاجی کالا است.

خاجی کالا بزرگترین هایپر ساختمانی در ایران می باشد.