سفارش تبلیغ
صبا ویژن

moqayesekala

نظر

سیم برق و کابل برق یکی از محصولاتی است که امروزه در ساختمان سازی و کارهای صنعتی است، و از همین رو شرکت های مختلف با توجه به نیاز مشتریان خود انواع سیم برق ساختمانی و کابل برق صنعتی را تهیه و توضیع کردند که بیشتر سیم برق برای داخل منازل و شرکت ها به کار می‌رود و هم در دستگاه های برقی با ولتاز کمتر از 220V و نیز کابل برق برای جاهایی استفاده میشود که دارای ولتاژ بالای 220V است. 

انواع سیم و کابل برق

به صورت کلی برای برق رسانی و انتقال انرژی الکتریکی به نقاط مختلف از سیم و کابل استفاده می شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های تجهیزات برقی ساختمانی می‌توان به سیم و کابل برق اشاره کرد که مسیرهای عبور جریان الکتریکی در آن‌ها صورت می‌گیرد.

این محصولات انواع مختلفی دارند و در زمینه‌های زیادی طراحی و تولید می شوند.

همانطور که قبلا اشاره شد سیم‌ها و کابل‌ها اساس و پایه ساختمان سازی محسوب می‌شوند بنابراین باید در انتخاب این محصولات نهایت دقت را به کار برد و از سیم و کابل‌هایی استفاده کرد که هم هادی خوبی برای جریان برق باشند و هم روکش عایق آنها به گونه ای درست از آسیب رسیدن به مغزی سیم ها و کابل ها جلوگیری کرده و همچنین خطرات ناشی از خروج جریان برق از هادی را خنثی نماید.

در حال حاضر در حوضه برق بخش عظیمی از توزیع انرژی الکتریکی ، به ویژه در صنعت فشار ضعیف به وسیله سیم ها و کابل ها انجام می‌گیرد، سیم ها وسایلی هستند که در آن  از یک هادی به منظور انتقال برق و از یک عایق به منظور جلوگیری نشت برق به اطراف و محافظت استفاده می شود.

 برای انتقال انرژی الکتریکی فشار متوسط و قوی نیز در برخی موارد از کابل‌های برق استفاده می‌شود .کاربرد کابل برق در تاسیسات الکتریکی بسیار وسیع است؛ در تعریف کابل می توان گفت هر نوع هادی که بتواند جریان برق را از داخل خود عبور دهد و دارای عایق باشد ، به طوری که ولتاژ روی سطح عایق نسبت به زمین صفر و درروی سطح سیم نسبت به زمین دارای ولتاژ فازی باشد، کابل نامیده می شود. کابل ها نیز مانند سیم‌ها دارای هادی می باشند که اغلب از جنس مس و یا آلومینیوم هستند.


تفاوت کابل و سیم

به طور کلی کابل ها هم همانند سیم ها همواره از دو قسمت اصلی هادی و عایق تشکیل شده اند در واقع سیم ها جزء کابل ها هستند به عبارتی مجموع چند سیم، یک کابل تشکیل می دهد.

همچنین دامنه استفاده از سیم ها بسیار وسیع است. یک سیم یک رشته یا گروهی از رشته های ماده الکتریکی هدایت شده است، معمولا آلومینیوم یا مس. از طرف دیگر، یک کابل از دو یا چند هادی عایق تشکیل شده است و می توان آن را لخت یا پوشش داد.

ساده ترین روش تشخیص بین این دو این است که سیم معمولا قابل مشاهده است، در حالی که بیشتر کابل ها معمولا عایق هستند. 

سیم و کابل دو اصطلاح پرکاربرد در رشته‌ی برق هستند. این دو کلمه اغلب با هم اشتباه گرفته می‌شوند، اما در واقع با هم تفاوت دارند.

سیم یک تک رساناست و مواد مورد استفاده در آن بیشتر مس و آلومینیوم است در حالی که کابل از دو یا چند سیم عایق‌دار درست شده که در یک روکش قرار داده شده‌اند. چند رسانا، که هیچ عایقی آن‌ها را در بر نگرفته باشد تک‌رسانا نامیده می‌شوند. پس سیم و کابل را نمی‌توان به جای هم به کاربرد و هر کدام انواعی دارد که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم.



هادی کابل ها

هادی از سیم مسی تقریبا خالص و دارای انعطار قابل قبول و یا از آلومنیوم و یا آلیاژ های مخصوص ساخته میشود. سطح مقطع هادی ها، با توجه به مقدار جریان عبوری و نوع کاربرد در اندازه های گوناگون و شکل های متفاوتی درست میشوند.

هادی های کابل را از دیدگاه های مختلف میتوان تقسیم بندی نمود در این جا کابل ها را از نظر سطح مقطع هادی، تعداد رشته و هم چنین از نظر کاربرد به صورت زیر مورد بررسی قرار میدهیم.

هادی ها از نظر تعداد رشته به دو شکل تک رشته (مفتولی) و چند رشته (افشان) وجود دارند.
برای مشخص کردن هادی های تک رشته از حرف اختصاری (e) و کابل های چند رشته از حرف اختصار (m) استفاده میشود.
هادی ها از نظر شکل سطح مقطع نیز به دو شکل گرد و مثلثی (سکتور) وجود دارند. برای مشخص کردن هادی های گرد از حرف اختصاری (r) و کابل های مثلثی از حرف اختصاری (s) استفاده میشود.
کابل ها را از نظر کاربرد به دو دسته ی کابل های مسلح که برای تحمل ضربه ها، فشار ، نفوذ رطوبت و سایر عوامل دارای محافظ اند و دیگر کابل های غیر مسلح که فاقد محافظ اند تقسیم میکنند.



عایق کابل ها

با توجه به اینکه کابل ها در زیر زمین و یا روی تجیزات فلزی نصب میشوند نباید هیچگونه اتصال الکتریکی بین هادی و زمین برقرار گردد به عبارت دیگر، باید ولتاژ روی بدنه ی عایق نسبت به زمین صفر باشد، برای عایق کردن کابل های الکتریکی، بسته به نوع مصرف ولتژ روی هادی کابل، از مواد مختلفی به عنوان عایق استفاده می شود.


روش انتخاب کابل
برای خرید سیم و کابل باید به استاندارها و مواردی توجه کرد که شامل موارد زیر می باشد.

1. قدرت تحمل جریان الکتریکی

2. ولتاژ

3. اندازه سیم و کابل

4. جنس سیم و کابل

5. برچسب روی سیم و کابل

یکی از موارد مهم در انتخاب سیم و کابل برچسب روی آن است که حاوی علائم و نشانه‌هایی می‌باشد که بعضی از آن‌ها عبارتند از:

NGG : کابل با هادی مس، عایق و غلاف پلاستیک

NKBA : کابل با هادی مس، عایق کاغذ، غلاف سرب، زره فولادی و روپوش خارجی الیاف گیاهی

NAYY : کابل با هادی آلومینیوم، عایق و غلاف پلاستیک

NYY : کابل قدرت



رنگ بندی سیم و کابل

برای جلوگیری از اشتباه و در جهت تشخیص سیم های کابل از یکدیگر عایق سیم های هادی را در رنگ های مختلف انتخاب میکنند.

اصلی ترین رنگ بندی در کابل های معمول در بازار ایران مطابق استاندارد IEC 60227 و یا ISIRI 607 می باشد. خلاصه این رنگ بندی در زیر آمده است.






پیشنهاد ما


سیم 1 رسانا مشکی

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید



کابل افشان رسانا سایز 1.5×4 قرقره ای

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید


اگر به دنبال بورس کابل و سیم هستید پیشنهاد ما به شما فروشگاه خاجی کالا است.

خاجی کالا بزرگترین هایپر ساختمانی در ایران می باشد.